poznavamelisofia@abv.bg

неделя, 26 юни 2011 г.

Централна жп гара София


    Споменаването на  „Централна гара” е достатъчно красноречиво понятие само по себе си. Не са нужни много снимки и описания, защото всеки поне веднъж е попадал на Централна жп гара София, която оставя дълбоко, но не особено приятно, впечатление. Историята на гарата може да се прочете тук, но тя някак не дава ясно и логично обяснение защо красивата стара сграда на гарата е окончателно и изцяло разрушена на 15 април 1974 г. Нуждата от разширение и доразвиване не оправдава архитектурното решение, довело до сегашния потресаващ вид на гарата. Премахването на старата гара и построяването ѝ по груб и скучен социалистически образец със сигурност буди тъга и неприязън у много хора. Сегашната сграда е недовършена и недоизмислена още при официалното си пускане в експлоатация. Строена е от 1972 г. до 1974 г. като проектанти са архитектите Олга Станчева, Снежа Даскалова и техният току-що дипломиран тогава колега Милан Добрев. Използвани са прости материали – метал, елементарно стъкло, алуминиеви пластики, формите са семпли и безинтересни, а обстановката е скучна, сива и потискаща. Функционално, сградата е сбъркана - пътниците са принудени няколко пъти да слизат и да се качват по доста стълби, за да стигнат от градския транспорт до своя коловоз. Да не говорим, че самата гара, която би трябвало да бъде едно от лицата на града, не се поддържа, мръсна е и често могат да се видят порутени елементи. В сградата се създава впечатление като за „пред ремонт”, но този „ремонт” така и не се случва вече дълги години. Фактически от както е построена гарата, до сега не ѝ е правен основен ремонт. 2007г. – 2008 г. се заговори по-активно за реконструкция на Централна гара, но тя беше свързана предимно с площта пред самата гара и около нея. Бяха предложени проекти, които предвиждаха търговски центрове, високи бизнес-сгради, в които да се помещава администрацията на БДЖ, паркинги – покрити или подземни, и тн. всичко с цел да се „оживи” района и да се превърне във вторичен градски център. Нужда от промяна обезателно има.  Извършените по-рано промени на предгаровото пространство по никакъв начин не подобриха нито функционално, нито естетически гарата. Те бяха направени с идеята гарата да се модернизира по европейски образец, а идеята беше „да заприлича по външен вид на олимпийския стадион в Мюнхен”. Ръководителят на проекта арх. Милан Добрев е определил философията на проекта си от 2001 г. като "мъжът  пие бира, детето играе, а жената пазарува - всичко под един покрив”. В резултат пред гарата бяха монтирани навеси от тип тенто-вантова конструкция, чиято функция аз поне не разбирам. Под тях може би трябваше да има магазини и заведения, но на този етап няма нищо.
    За рушене на гарата в сегашния ѝ вид и построяването ѝ наново едва ли може да се говори, но мисля, че не ни трябват повече „търговски центрове и бизнес-сгради”. Целият хаос през годините около все по-наложителните реконструкции трябва да ни е за урок. Сами трябва да се научим да ценим и пазим красивото, което в повечето случаи ни е останало от миналото. Много са световните образци именно с гари, а нашата е била не по-малко достойна да се сравнява с тях...




 снимки: Стара София

11 коментара:

  1. Ако архитекта на централна гара я види в какво състояние е сега, ще се обърне в гроба.Не си пазим нещата!

    ОтговорИзтриване
  2. Приемната сграда е проектирана от "Транспроект" - София с главен проектант арх. Милко Бечев, а строителството е извършено от СО "Трансстрой"- І-во строително.

    На мащабите на гаровата сграда отговаря и предгаровият площад, проектиран от арх. Олга Станева и Снежана Даскалова и построен от СО "Инжстрой".

    ОтговорИзтриване
  3. Централна жп гара е доста известно място. Радвам се, че почнаха да се грижат и за подлезите, имаше огромна нужда. Архитекта Милко Бечев е доста добър.

    ОтговорИзтриване
  4. Сигурна съм, че ако се направи една анкета сред по младите хора , които живеят в София и им се зададе именно такъв въпрос дали познават София, те ще отвърнат гордо вдигната глава и лек смях"ДА". След това като ги попитате какво точно познавате и кое ви е направило най-силно впечатление те ще за почнах да отговарят и изреждат различни нощни заведения и клубове.За тях това представлява този отговор на въпроса.Дори няма да им мине през ума за богата история и култура на толкова паметни сгради.Една от която е Централна гара София.

    ОтговорИзтриване
  5. Наистина е интересно да разберем,че е строена от 1972 г. до 1974 г. като проектанти са архитектите Олга Станчева, Снежа Даскалова и техният току-що дипломиран тогава колега Милан Добрев. Използвани са прости материали – метал, елементарно стъкло, алуминиеви пластики, формите са семпли и безинтересни, а обстановката е скучна, сива и потискаща. Функционално, сградата е сбъркана - пътниците са принудени няколко пъти да слизат и да се качват по доста стълби, за да стигнат от градския транспорт до своя коловоз. Да не говорим, че самата гара, която би трябвало да бъде едно от лицата на града, не се поддържа, мръсна е и често могат да се видят порутени елементи, на скоро често ми се налагаше да минавам от там,Всяка сутрин и вечер, положението е трагично и с жените които с е предлагат там.

    ОтговорИзтриване
  6. Гарата е красива, но трябват много грижи, особено в подлезите й!Няма никакво осветление.

    ОтговорИзтриване
  7. Със сигурност за рушене на гарата в сегашния ѝ вид и построяването ѝ наново едва ли може да се говори, но мисля, че не ни трябват повече „търговски центрове и бизнес-сгради”.Вече на всеки ъгъл има изникнала подобна сграда, които се използват предимно за разходки, особено ако времето не е много приятно отколкото да си пазарува човек от тях. Целият хаос през годините около все по-наложителните реконструкции трябва да ни е за урок. Сами трябва да се научим да ценим и пазим красивото, което в повечето случаи ни е останало от миналото. Особено това е гара, там слизат толкова много чужденци и какво виждат там.....и какво усещат като аромати.....!?

    ОтговорИзтриване
  8. Да, рушенето и строежът наново са почти невъзможни, но носталгичното чувство по старата далеч по-красива постройка остава.

    ОтговорИзтриване
  9. Благодаря за статията научих интересни неща за гарата ни...."Нуждата от разширение и доразвиване не оправдава архитектурното решение, довело до сегашния потресаващ вид на гарата. Премахването на старата гара и построяването ѝ по груб и скучен социалистически образец със сигурност буди тъга и неприязън у много хора. Сегашната сграда е недовършена и недоизмислена още при официалното си пускане в експлоатация. Строена е от 1972 г. до 1974 г. като проектанти са архитектите Олга Станчева, Снежа Даскалова ..."браво на тези хора че са взели това решение, макар в днешно време да има нужда отново от доста голям ремонт и почистване и да не се допускат бездомни да живеят и да правят какво ли не в тунелчетата.

    ОтговорИзтриване
  10. Сега ще ви разкажа за Централната гара и Бойко Борисов да чете,през 2018 година юни месец понеже там се разхождат най- различни момичета за повикване,да не говорим и за наркоманите и лепиларите жандармерията хванаха моя приятел и го вкараха в една стаичка изключиха камерите и го пребиха до смърт без причина.Питам защо?Защо не гоните вандалите където чупят гарата пикаят навсекъде и ходят джепчии на всяка крачка не бих минала оттам камо ли да чакам влак?Хубав ремонт има да но българина незаслужава нищо.Как може такова нещо човек да тръгне да работи да пътува сутрин и вечер по два часа и да незнае как ще се прибере и какво го чака зад ъгъла?Пазете се и неминавайте оттам ако не ви е спешно просто нямам думи,какви човеци има Боже?!!

    ОтговорИзтриване