"Софийските улици" е рубрика, която ще събере едни от най-емблематичните и най-красивите улици в София, запазили духа на различни времена с техните исторически събития и архитектурни особености.
Жълтите павета
снимка: "24 часа"
снимка: Photo-forum
Неслучайно започвам точно с бул. Цар Освободител или разговорното му наименование - Жълтите павета. Из Интернет пространството постоянно попадам на доста крайни изказвания, свързани с тях. Не знам защо, но въпросните павета на една от най-представителните улици в София изглежда са непрактични за доста хора, а за някои даже "трън в очите" (на това попаднах в един форум). Основните доводи са, че, когато се намокрят, паветата стават изключително хлъзгави и опасни и за пешеходци, и за коли. Не отричам, че това е вярно, но не мога да разбера защо на Жълтите павета се гледа само като пътна настилка? За мен това е един от най-емблематичните символи на София. Ще направя сравнение с друг мой много любим град - Прага, наричана Златна Прага и "градът на 100-те кули". Всеки, който е имал удоволствието да посети чешката столица, е останал впечатлен от нейната красота. Затова тези имена не са случайни и не са случайни и картините, които изникват в съзнанието при споменаването им. Така и Жълтите павета би трябвало да пораждат емоции, различни от дразнене и неприязън.
Паветата са подарък от Австроунгария за сватбата на цар Фердинанд I, направени са в Будапеща и са поставени в началото на 20в. Такава е настилката и на част от ул. Московска. Непосредствено преди началото на бул. Цар Освободител се намира статуята на София, а по самия булевард са разположени множество представителни сгради - Президентството, Министеркият съвет, бившият Царски дворец (сега Национална художествена галерия и Етнографски музей), а срещу него Градската градина с Народния театър " Иван Вазов", Военният клуб, сградата на БАН, Народното събрание, наскоро прекрасно реставрираната къща на Димитър Яблански, Софийският университет и др.
Наскоро започна подмяна на старите счупени павета с нови, което изключително много ме радва. Чуваха се предложения скъпите за поддръжка и ремонт павета да бъдат заменени с друга настилка, но се радвам, че на този етап (надявам се и занапред) това няма изгледи да се случи. Трябва да си пазим опасно красивите жълти павета, а и именно когато са мокри цветът им става по-ярък и внася ведрост в цялостната мрачна обстановка.
Паветата са подарък от Австроунгария за сватбата на цар Фердинанд I, направени са в Будапеща и са поставени в началото на 20в. Такава е настилката и на част от ул. Московска. Непосредствено преди началото на бул. Цар Освободител се намира статуята на София, а по самия булевард са разположени множество представителни сгради - Президентството, Министеркият съвет, бившият Царски дворец (сега Национална художествена галерия и Етнографски музей), а срещу него Градската градина с Народния театър " Иван Вазов", Военният клуб, сградата на БАН, Народното събрание, наскоро прекрасно реставрираната къща на Димитър Яблански, Софийският университет и др.
Наскоро започна подмяна на старите счупени павета с нови, което изключително много ме радва. Чуваха се предложения скъпите за поддръжка и ремонт павета да бъдат заменени с друга настилка, но се радвам, че на този етап (надявам се и занапред) това няма изгледи да се случи. Трябва да си пазим опасно красивите жълти павета, а и именно когато са мокри цветът им става по-ярък и внася ведрост в цялостната мрачна обстановка.
Няма коментари:
Публикуване на коментар